Als inkoper heb je veel verantwoordelijkheden en werk je intensief samen met je team en de rest van de organisatie. Samen zorgen jullie ervoor dat de organisatiedoelstellingen waar inkoop bij nodig is, behaald worden. Om deze doelen te behalen is overzicht en grip noodzakelijk. In deze blog lees je hoe Procureplan inkoopsoftware jou en je inkoopteam optimaal kan laten werken.
Waarom Procureplan?
Voor elke inkoopafdeling is het essentieel dat alle stappen in inkooptrajecten tijdig, compleet en correct worden gezet. Dit alles volgens het inkoopbeleid, de gekozen inkoopstrategie en natuurlijk binnen de kaders van wet- en regelgeving. Voortgang en eventuele knelpunten wil je bijhouden. Zo wil je bijvoorbeeld weten wat de actuele status is van lopende inkooptrajecten, hoe ver deze trajecten gevorderd zijn en of alles nog volgens de planning verloopt. Ook is het handig om te weten wanneer je een nieuw inkooptraject moet starten en hoeveel tijd je hiervoor nodig hebt en hoeveel tijd hiervoor beschikbaar is.
Uit onderzoek is gebleken dat inkoopafdelingen die inkoopsoftware gebruiken 5% lagere inkoopkosten hebben, 75% lagere proceskosten en dat ze beter strategisch inkopen (E-proqure, 2019). Voor het bijhouden van informatie over inkooptrajecten wordt zelfs in 2020 nog steeds vaak gebruik gemaakt van spreadsheets. Spreadsheets zijn echter onoverzichtelijk, kunnen maar door één persoon tegelijk worden gebruikt, zijn vaak onvolledig en altijd foutgevoelig.
Wij van Procureplan vonden dat dit beter, makkelijker en slimmer moest. Procureplan is een cloudapplicatie ontwikkeld door en voor inkopers. Hierdoor bevat de applicatie echt alles wat jij en je inkoopteam nodig hebben om optimaal samen te werken. Met de cloudapplicatie krijg je snel en nauwkeurig overzicht over kerngegevens en mijlpalen van de inkooptrajecten binnen jouw organisatie. Samen met de unieke capaciteitsplanning kun je daardoor met Procureplan optimaal met je vak bezig zijn.
Procureplan is meer dan een inkoopkalender
Procureplan zorgt voor inzicht in toekomstige, lopende en afgeronde inkooptrajecten. De cloudapplicatie geeft snel en nauwkeurig overzicht over de kerngegevens en mijlpalen van de inkooptrajecten die lopen binnen jouw organisatie. Samenwerken met alle belanghebbenden wordt een eitje met Procureplan. Met de applicatie kan iedereen tegelijkertijd naar dezelfde, up-to-date gegevens kijken. Ook kun (management-)informatie over trajecten makkelijk binnen en eventueel buiten je organisatie delen door de diverse rapportage- en exportmogelijkheden.
Daarnaast kan je met Procureplan ook je inkoopcapaciteit plannen. Je ziet in een oogopslag direct of:
- Er nog extra aanbestedingen door jou of je afdeling uitgevoerd kunnen worden.
- Je een traject in overleg met je interne klant misschien net wat anders kan plannen.
- Er geschoven moet worden met inkooptrajecten binnen het inkoopteam.
- De inkoopcapaciteit tijdelijk of structureel moet worden uitgebreid.
Procureplan helpt je dus met overzicht krijgen, plannen, capaciteit bepalen, grip op inkoop houden en effectief samenwerken.
Meer weten?
Neem vrijblijvend contact op met Procureplan via het contactformulier, sales@procureplan.dailydesigns.nl of op telefoonnummer: 085 0 16 20 25